"Stále sa to točí okolo druhej etapy severného obchvatu, ale my
hovoríme o celej R4. Čo sa týka severného obchvatu, v liste od ministra
je uvedené, že verejné obstarávanie bude dokončené po ukončení
majetkovoprávneho usporiadania pozemkov. My sme sa teraz dozvedeli, že
ešte stále nie sú vyriešené majetkovoprávne pozemky, čo je dosť smutná
vec," uviedol počas štvrtkového brífingu člen OZ Náš Prešov Ján Benko.
Ako povedal, skutočný termín začiatku verejnej súťaže na zhotoviteľa
druhej etapy severného obchvatu Prešova bude podľa listu ministra
stanovený po potvrdení ekonomickej efektívnosti investície. Aktivisti
poukazujú na to, že v januári bola v Prešovskom kraji najvyššia miera
nezamestnanosti na Slovensku.
Zároveň vyzývajú vládu, aby začala viac 'tlačiť' smerom k Európskej
komisii, keďže R4 ako súčasť Via Carpatia sa ešte stále nenachádza v
transeurópskom dopravnom koridore. Podľa nich je to možno chyba, pre
ktorú sa nemôžu čerpať peniaze aj z iných európskych zdrojov.
V štúdii realizovateľnosti R4 sú podľa Benka uvedené dva úseky, ktoré
musia byť zrealizované do roku 2020, ani jeden z nich však nie je
zrealizovaný. "Prvý je úsek Kapušany – Lipníky, druhým je intravilán
mesta Giraltovce. Aj daná štúdia uvádza, že viac ako 40 percent dopravy
na Poľsko je nákladná doprava, ktorá ide cez intravilány obcí," skonštatoval Benko.
Pri spustení petície sa aktivisti listom obrátili aj na prezidentku SR
Zuzanu Čaputovú a predsedu vlády Igora Matoviča (OĽANO). Dostali podľa
nich zdvorilostné odpovede.
"V stredu 3. marca organizujeme stretnutie zástupcov Prešovského
samosprávneho kraja, mesta Prešov a nášho OZ, kde chceme prijať spoločné
kroky, aby sa začala R4 konečne stavať," dodal predseda OZ Náš Prešov René Polačok s tým, že ak im to pandemická situácia dovolí, nevylučujú ani protestnú akciu.